Succesvolle UOS businesstrip naar Malaga


Utrechtse ondernemers ontdekken Malaga en elkaar.

Van 16 tot en met 19 april ging de Utrechtse Ondernemers Sociëteit (UOS) naar Malaga. De vijfde jaarlijkse businesstrip op rij. In 2011 begonnen als een lustrumactiviteit in Edinburgh en inmiddels (via Gent, Dublin en Bologna) uitgegroeid tot een trip waar 55 Utrechtse ondernemers aan deelnemen. Business? Ja, business. Maar not as usual.

De verschillen
Natuurlijk zijn er veel verschillen tussen Utrecht en Malaga. Niet in de laatste plaats is het weer daar bijna altijd mooi; zonnig (meer dan 300 dagen per jaar bepaalt de zon het weer in Malaga) en aangenaam warm tot diep in de avond of nacht, zoals  de ondernemers in hun zomerkleding hebben ervaren. Natuurlijk is het ritme van de dag anders, met name het eetritme. Laat in de middag uitgebreid lunchen en ’s avonds laat lekker allerlei gerechtjes proeven. Natuurlijk is het even wennen op de fiets door de smalle straatjes, drukke boulevards en op het fietspad langs het strand. Natuurlijk leef je altijd buiten, van terrasje naar terrasje, van winkel tot winkel tot laat op de avond. Maar er waren ook veel prettige overeenkomsten tussen Utrecht en Malaga.

De match
De Romeinse roots. Die nog altijd zichtbaar zijn. De Moorse vesting Alcazaba ligt aan de oostelijke kant van de muur, die de stad omringt. Het fort uit de elfde eeuw was deels gebouwd op de ruïne van een oud Romeins theater. Ooit had deze burcht meer dan honderd hoofdtorens en nog wat kleinere 'torres'. De bouwers van het fort gebruikten loodzware pilaren, oude boogstukken en andere brokken uitgehouwen steen uit de Romeinse tijd en ook resten van sarcofagen. Die vind je overal terug in dit prachtig gerestaureerde complex met veel binnenplaatsen, voedselsilo's en fonteinen, ooit de residentie van de Arabische heersers in Malaga.

Malaga versus Utrecht
De vele kerken, het autovrije winkelgebied, een pauselijk paleis en de vele musea maken een vergelijking met Utrecht voor de hand liggend. Daarnaast viel het op dat de openbare ruimte rond de oude haven (het traditionele verkeershart) na ingrijpende vernieuwingen nu een aangename plek is om te flaneren en te verblijven, bijvoorbeeld op de terrassen van de nieuwe restaurants in de jachthaven.

Een CU 2015 in Malaga. Dankzij de directeur van ‘ons’ Centraal Museum, Edwin Jacobs, hebben 40 UOS-leden een geniale rondleiding gehad in het Carmen Thyssen Museum. Dit bezoek heeft ertoe geleid dat beide musea collectie gaan uitwisselen en een gezamenlijke Europese tentoonstelling gaan maken. De avond erna is er door Edwin Jacobs uitgebreid gesproken over een culturele samenwerking tussen Malaga en Utrecht met de Wethouder Cultuur van Malaga.


Op cultureel gebied hebben Malaga en Utrecht meer gemeen. Op 17 april ging het Spaans Filmfestival van start: alle lange en brede winkelstraten hadden de rode loper uitgelegd. En daar hadden de Utrechtse ondernemers al enige ervaring mee op “ons eigen’ Nederlands Filmfestival. Willemien van Aalst (NFF) voelde zich dan ook helemaal thuis in Malaga.
 

Malaga is geen fietsstad pur sang en de wegen en het verkeer in het centrum zijn er ook niet helemaal op voorbereid, maar voor de Utrechters stonden de huurfietsen en Segways klaar. Met behulp van een aantal leden van de UOS werden de bestaande routes aangepast. Fietsen hoefden ze niet meer te leren, namelijk.

Regionale ondernemers
De eerste avond had UOS-lid Anton Verbunt, tevens voorzitter MKB Midden Nederland, lokale en regionale ondernemers uitgenodigd in een van de leukste restaurants in Malaga, El Pimpi. Voor een borrel en om van gedachten te wisselen over ondernemerschap in Nederland en Andalusië. Ruim 20 Spaanse en -van oorsprong- Nederlandse ondernemers hebben uitgebreid mogelijkheden, mores, kansen en bedreigingen doorgesproken. UOS-lid Herbert Pesch (Evident), bijvoorbeeld, heeft zijn serieuze plannen zich ook te vestigen in Malaga daar kunnen toetsen. Dimitri Chalos (CitySense) heeft inmiddels een afspraak in Utrecht gemaakt met een horecaondernemer in Malaga om samen te werken. Wordt vervolgd.

Business -not- as usual
Uiteindelijk vragen de leden en hun achterban zich vooraf altijd af: waarom businesstrip? What’s the business? What’s in it for me? En iedere keer blijkt dat te kort door de bocht. Juist weg van je bedrijf, ontspannen, met tijd en oprechte aandacht voor andere ondernemers, in een totaal andere omgeving, blijken mooie samenwerkingen te ontstaan. Iedere trip opnieuw. De nieuwe leden, zoals Rogier Karskens (BvdV) en Natasja Bogaard (Bogaard Beaufort Makelaars) die voor de eerste keer deelnemen, kennen binnen drie dagen ineens ruim 50 andere ondernemers. Normaal zouden ze daar een paar jaar voor nodig hebben. En voor oudgedienden werkt het ook. Leden leren elkaar beter kennen tijdens een ‘businesstrip’. En weten elkaar dus ook makkelijker voor 'business' te vinden na de trip. Daar kan geen badge of visitekaartje tegenop.

                  

 

Terug